Tuesday, March 1, 2011

smart fridge

tabiat aku bila balik rumah aku suka buka peti ais, sebabnya aku rasa ada sesuatu yg boleh aku hasilkan. contohnya aku pernah goreng daging burger dgn cornflakes + tomato dan sedikit sos thai, hasilnya, untuk tekak aku, kira cukup sedap.

tapi aku kali ini aku xkawal lagi kemasukan bahan mentah di dalam peti ais. namun aku kena pantau juga. sebab tak nak membazir, aku rasa aku kena tgk juga apa yg mudah habis tempoh atau akan basi. dan dari situ aku boleh bajet yg mana satu kena makan dulu.

apapun aku rasa ada faktor lain yg mempercepatkan proses pereputan benda hidup tersebut . yang aku jangkakan adalah peti ais yg aku miliki dr tuan rumah ini. usianya barangkali menyebabkan banyak bahan mentah reput lebih cepat dr kadar biasa biarpun telah dibungkus dalam plastik khas.

dan faktor ruang masa tuan juga. ditambah selera makan yg berbagai-bagai juga antara faktor menyebabkan barangan ini bertambah satu persatu dan juga tidak dikawal.

dalam fikiran sedang meneliti sebuah peti ais bijak atau nama englishnya smart fridge . konsepnya, setiap barangan dimasukkan boleh disenaraikan dalam sistem data termasuk anggaran tarikh luput. selain boleh melihat stok barangan ini; sistem mampu memberikan amaran kepada pemiliknya bagi memastikan bahan mentah tersebut diguna sebaiknya sebelum ia reput. tapi apapun, pemiliknya tetap kena rajin jugalah kan... tau ke mak kita nak guna teknologi tu? BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

1 comment:

a z m i r said...

Memang wujud kah smart fridge?