Tuesday, May 6, 2014

PENGAWAL KESELAMATAN dan PELAWAT

Kali ini aku nak jugak memberi pandangan. Isunya, 'LEVEL'!

Yang aku kategorikan di sini bukan pada bangunan, tetapi pada tahap individu.

Aku ambil contoh mudah. Situasinya, memasuki sebuah APARTMEN SEPARA MEWAH sebagai pelawat dengan menaiki kenderaan.

Dalam sebarang situasi, aku akan ambil pendekatan yang aku fikirkan terbaik. Aku akan cuba bertanyakan sama ada ruang parkir pelawat masih ada atau tidak? (Itu PROSEDUR). Jika ada, bertalu soalan yang aku ajukan. Misalnya, lokasinya dan keperluan pendaftaran. Yang pasti, aku turutkan sahaja. Tak susah pun turun tandatangan. Sebabnya, kita perlu faham. Jika kita pemilik hartanah sekali pun. Kawasan milikan kita, sudah pasti perlu diawasi untuk elak sebarang pencerobohan. Jadi, situasi itu, dipegang selia oleh PENGAWAL KESELAMATAN terbabit.

Jika PENGAWAL KESELAMATAN itu tipu sekalipun, tidak perlu membantah. Jika situasi amat memerlukan, aku minta jasa baik. (Itu BELAS IHSAN manusia). Misalnya, perlu jemput 'si penghuni' atau sebagainya. Jika tidak, gunakan akal fikiran. Yang difikirkan sesuai dengan keadaan. (Itu KEBIJAKSANAAN, ops, itu AKAL FIKIRAN).

Hakikatnya, kita kena faham 'LEVEL' atau aras pemikiran pengawal keselamatan. Mereka kadangkala (bergantung kepada situasi) ataupun MUNGKIN bukan dari kalangan kita. Jadi sebagai yang lebih faham, perlulah mencari pendekatan yang bijaksana. Itu KPI mereka. Jadi, tanggungjawab mereka mengelak sebarang kejadian tidak diingini berlaku. WALAUPUN KITA YAKIN MUKA KITA BUKAN MUKA PENYANGAK!

gambar hiasan

No comments: