Saturday, October 5, 2013

menjadi PALSU

Tidak salah untuk menjadi palsu dalam hidup ini. Pada hemat aku, keupayaan menjadi palsu itu satu kematangan dalam hidup pada setiap individu. Ia sebenarnya langkah bijak bagi menjaga hati pihak kedua dan seterusnya. Tujuannya, mengelak sebarang perkara tidak diingini berlaku. 

Misalnya, anda terjumpa seseorang yang bukan penyanyi pujaan anda. Adakah anda mencebiknya di khalayak ramai? Malah sekiranya anda tertentang mata dengannya, tentu anda 'terpaksa' mengukir senyuman? Itu dianggap palsu! Secara ilmiahnya, tidak jujur. Tetapi, sepatutnya ia dianggap jujur dan bukan palsu. Bertentang mata, untuk tersenyum itu, adalah perbuatan yang tidak salah. Anda sebagai manusia berhemah, sedar, senyuman dibalas dengan senyuman. Salam juga disambut dengan salam balas. Yang tidak jujurnya, adalah anda tidak perlu memaki hamun penyanyi itu, dengan pandangan negatif
anda terhadapnya ketika itu. Jadi, selepas senyuman itu, anda adalah PALSU. Kompleks tak?

Tetapi harus diingat, palsu tidak bererti membenarkan PENIPUAN. Palsu dalam konteks ini, adalah berpura-pura. Jadi, palsu itu tidak salah. Demi menjaga hubungan baik sesama manusia.

No comments: