Tuesday, August 25, 2009

why some people are PRONE to MOSQUITO bites

" kalau masa sekolah rendah dulu, mesti cikgu selalu tanya... "kamu kenal nyamuk?" dan mesti ramai yang berlumba-lumba nak angkat tangan jawab soalan cikgu tu sebab nak berlagak dengan kawan-kawan yang lain. "

eh... silap-silap! maaf.. tersama lak ayat ni dgn blogger lain. Sebenarnya begini... soalannya; pernahkah anda digigit nyamuk? jawapan bukan pembohong laknatullah, maka jawapannya :: of course PERNAH!

Jadi nak dijadikan cerita, aku mempunyai masalah yang amat besar dalam hal ini. Yakni setiap kali aku menjejaki kaki ke rumah kampung halaman di kota bharu, aku menjadi hidangan mahkluk bersayap ini sebagai juadah mereka. Sebaik sahaja tiba, aku terus diserang. Mula2 aku rasa gatal2 sikit, lepas tuh... mula la sana sini dia gigit.

[tak samakan kawan2 dengan haiwan...]

Itu menyebabkan aku rasa kurang selesa nak balik. Tambah pulak, i feel stupid when speak kelantan's! entah, dalam kereta baru-baru ini, selamba dek je kakak aku sound, tak payah nak pura-pura cakap kelantan la... tak jadi + very the hancur. so, aku selesa bertutur sebaiknya dengan bahasa ibunda aku! 1 malaysia...

k, berbalik kepada isu nyamuk, setiap kali aku pulang ke negara kelahiran kedua orang tua ku, aku akan sediakan ubat nyamuk elektrik tuh! so, aku akan bawak double mat dia tertakluk kepada tempoh hari pulang ke kampung halaman. uniknya, dengan ubat nyamuk mudah alih itu, aku akan bawa di mana dan ke mana aku duduk, contohnya sekiranya aku sedang membaca di bilik bawah, maka aku bawa lah bersama. kalau aku layan kucing anak2 normala aku, maka disitu juga akan aku bawa. aku tak guna ubat nyamuk lingkaran sebab leceh, tambah pulak asapnya boleh hilang bau parfum deodorant aku nanti! hehehe! lagi satu, aku akan pakai socks dalam rumah. bila orang ask, aku jawab; nyamuk.

namun, pulangnya aku last week, dengan harapan bahawa nyamuk2 ini sudah beralih arah. maklumlah dah lama tak pulang ke kota bharu. so aku pun tak membawa ubat nyamuk itu... maka inilah bahana yang menimpa. sehingga hari ke 3 pulangnya aku ke malaysia, aku still mempunyai kesan2 gigitan nyamuk yg sukar hilang ini (aku dah sahkan dengan doktor, ini bukan penyakit kulit).

ok lah... macam blog lain, kata2 ibu menjadi ikutan dan panduan dalam pemahaman tentang realiti kehidupan. maka aku pun bertanya kepada ibuku, apakah sumpahan yang menimpa aku sehingga begitu hebat penangan diterima ke atas aku... lantas jawapannya; sesiapa yang suka makan pisang, darahnya panas dan manis... maka nyamuk suka! aku hanya membulatkan mata... tanda akur tanpa membataskan subjek sains yang diambil ibu aku masa sekolah dulu.

ada juga sedikit pandangan yang lain diberikan rakan taulan antaranya; ko suka pakai parfum... itu pasal nyamuk suka! ??? aku pun hanya tunduk akur. nak kata dari dulu aku sering pakai parfum tak juga. aku rasa sejak tahun 2007 je aku menggatal pakai parfum ini.

jadi... aku buat sedikit research tentang perkara dan masalah dihadapi ini. namun masih lagi tiada penyelesaiannya. jika anda mempunyai sebarang bantuan yang boleh membantu, sila salurkan idea anda di laman blog ini. semoga keprihatinan anda mendapat keberkatan la kot. itupun kalu tuhan nak bagi.... hehehe... k

17 comments:

Roy aziz said...

~nyamuk suke~
Im, i xsangka, u ngn seorg lagi penulis blog yg u samakan penulisan awal dlm entry u, ade jugak persamaan. nk dijadikan cerita, si penulis blog yg lagi satu tu, ikut i balik kg i.tgh berborak2 di dapur, terdengar bunyik "pap" byk kali..igtkan sape kene penampar..rupenyer si penulis blog menampar nyamuk2 yg suke hinggap dan menghisap darah di badan die..aku pon xtau samada die suke mkn pisang mcm u ke x..

jawab pls penulis blog lagi satu...

d u t a said...

+ penyakit kulit +
entah2 dia menepuk2 penyakit kulit dia kot... suka tau sama2 ni... susah tol nak cari identiti la lepas ni...

a z m i r said...

setelah sekian lama menanti, ternyata entri ni sangat lahanat! hahahaha ops puasa

Anonymous said...

walaupun di bulan Ramadhan yang mulia, masih terdapat elemen hasutan yang jelas. terima je.

~penyakit kulit~
orang kata, bulan puasa ni doa kita berkat dan mudah dimakbulkan. oklah, malam ni saya nak doa semua orang merasa sikit-sikit sorang alergi ni. dah!

~ikut balik kampung~
hei! dia isap darah aku sebab nyamuk tu nampak aku je. erk! ok tak? nak perang kan? siap!

~kashi~
couldn't agree more!

Unknown said...

tpi i beli guitar electric nyamuk tak gigit pun....

d u t a said...

+ doa +
kawan dianiaya lagi rasanya doanya diterima. puasa kalu kosong pun... allah bagi marks minimum je!

+ roy +
nyamuk tak nampak u? omg! itu satu penghinaan roy. kashah pun kena gigit juga, takkan la u tak kena. ya allah, sesungguhnya Engkau maha mengetahui... bukan maha karya cinta! haha!

+ lahanat? +
ayoyoyo... ni kisah nyamuk la... bukan syaitan nirajjhimm

R28est said...

baru update..? nyamuk p0n blh buat story kan...heheh i xnak mencarut mcm lain2 blogger ni..puasa tau..hihihi ;p

Roy aziz said...

auzubillah hi minas SYAITHON nirrajim bismillahirrahmanirrahim (semoga dapat pahala)

ya Allah,
Im!!!u tgk, die siap doakan mbr2 die dpt penyakit..konon Allah nk makbulkan doa die spy dtgkan penyakit kat kawan2..isy3x.MasyaAllah..

~penghinaan~
sumenye mcm menghina i sbb i ni kulit gelap..apekah!!ye la, i ni dilahirkan mmg mcm ni, xle wat cane..kalu i doa sbb i dianiaya..rase2 makbul x??tambahan lagi bln2 puasa nih..

btw, Im, again, my bday is on 2nd september tau..aviator satu ek..
thnx..

Unknown said...

panjang nye entry ni. minggu depan la i sambung baca.. bley?

roy : i suka dengan perkataan aviator tu. ops!

cham's said...

i konpius jap ni...ada ke nyamuk terbang standard lebih rmh 3 tingkat??? i rasa la tu LOVE BITE (nada cuak curiga tahap cipan) hahahaha :P

Roy aziz said...

~dxoul~
thnx!!

d u t a said...

+ nyamuk +
tajuk nyamuk tak plagiat tau cik R. k dah!

d u t a said...

+ kulit roy +
ya allah, lepas ni... dasar apartheid la tajuk i, ups! ada sape2 dah buat tajuk ni tak?

+ birthday roy +
ooo... i rasa i balik kg masa tu. macam u jugak la... family diutamankan! k

+ doa roy +
tak sure la roy. so far i tau, ok je, depends gak pada niat u... nak doa camne...

d u t a said...

+ bro cham +
nyamuk ni kat KB... rumah i landed house je kat KB tuh. bukan setinggi alam... rumah kat sini, mmg tinggi, but nyamuk follow naik juga...

d u t a said...

+lupa nor hishey +
gitar letrik pejadahnya... nyamuk tak gigit ko sebab dia risau bekalan darah tak sampai kat ubun2 ko... k dah

tootsie said...

B, i pernah kena AEDES when i was in Maldives. and seriously u wont see a single bintat mcm gigit nyamuk like that. no scars, NOTHING. tup tup tgk u dah kena.

it will start with hardly to breath > joint pain > demam unconsistently = NOT COMFY AT ALL > SAKIT MAUT LA KAN!!!

so just becareful, the air bertakung tu paling bahaya. nyamuk suka dok situ. For my case, seriusly i have no idea mane dtg nyer nyamuk tu. But obviously i stayed in an island which surrounded by ocean and hijauan2. so ade la yg membiak tu. :P

:x

Adam Ruslan said...

Iklan radio (tak tengok sangat berita tv sejak kebelakangan ini):

""Hanya 5 minit sehari diperlukan untuk membunuh pembiakan nyamuk Aedes""