Saturday, November 15, 2014

NIATmu itu suci

Membantu gelandangan bukan satu dosa. Ia dipandang mulia oleh masyarakat dan agama masing-masing. 

Dah lama aku ingin berikan pandangan ini. Tetapi atas dasar tugas, aku rasa tidak perlu diperpanjangkan bagi mengelak percanggahan kepentingan yang kita lebih faham sebagai 'conflict of interest'.

Walau niat itu suci, namun ada beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan. Meskipun anda mewakili suara badan bukan kerajaan NGO yang berdaftar. 

Pertama ; perihal undang-undang. 
Sejak bila pulak undang-undang membenarkan anda mengisytiharkan kawasan ini anda yang punya? ini berdasarkan hasil perbincangan dengan wakil NGO selepas isu gelandangan hangat diperkatakan. Dalam negara ini persempadanan telah diwujudkan bagi membolehkan individu yang diundi sebagai pemimpin kawasan melalui pilihan raya. Yang kau isytihar itu kawasan kau kenapa? 

Kedua : aspek kebersihan. Sesedap hati sahaja mengaku kawasan sendiri sentiasa dipantau. Terutama kebersihan. Itu semua cakap depan. Yang sebenarnya berlaku di luar jangkauan tuan? Yang sering berlaku pula bukan di kediaman tuan. Cuba bayangkan rumah tuan jadi tempa pembuangan najis golongan berkenaan.

Hakikatnya, ia berlaku di premis perniagaan. Yang tuannya membayar cukai pintu kepada penguasa tempatan. Jika kawasan jajahan dijadikan sarang buat gelandangan yang dipelihara oleh tuan, apakah perasaan pemilik bangunan? 

ini berdasarkan kisah benar, pemilik premis yang desak penguasa jalankan tindakan kerana kebanjiran golongan yang 'dipelihara' tuan!

Ketiga ; keselamatan. Yang jadi gelandangan ni, tuan dah buat statistik kajian ke? Golongan yang mana cenderung menjadi gelandangan? Anak raja ke? Kalau dilihat, kebanyakannya adalah mereka yang mempunyai masalah mental. Yang disisih keluarga kerana dadah. Pemabuk dan sebagainya. Yang terhormat sikit seperti mereka yang ditipu agensi pekerjaan, mungkin peratusannya tidak sebanyak golongan tersebut kan? Jadi, jika golongan ini berada di bandar, ketika anak gadis anda pulang dari kerja lewat malam, anda fikir ia selamat? Tidakkah anda sendiri risau? Sebabnya anda kononnya sibuk menyediakan makanan untuk kelangsungan hidup mereka.

Keempat ; anda mempertikaikan kerberkesanan anjung singgah yang diwujudkan oleh yayasan kebajikan negara. Alasan yang paling tidak bijak berfikir ialah; pusat itu mempunyai masa yang terhad. Sedangkan gelandangan tiada tempat berlindung pada malam hari. Sila dengar sini baik-baik. Dengan alasan tidak cukup petugas di anjung singgah, bukanlah alasan untuk anda mewujudkan program bantuan anda sendiri. Sebenarnya sepatutnya pihak NGO seperti anda inilah tampil menjalinkan kerjasama dengan Yayasan kebajikan negara. Kiranya belah siang, mereka bertugas kepada masyarakat. Sebelah malam, kalian yang berniat maha suci ini berkhidmat. Tempat pun ada. Tak perlu mengotorkan kawasan orang. Tampillah! Kata sangat berpengaruh di kawasan anda. 

Isu ini bukan sebabkan sentimen membenci golongan gelandangan. Tapi sebenarnya rasional undang2 itu perlu sebenarnya kita faham. Sebab nak menangkan juga pandangan kita yang memberontak, tanpa memahami kesannya secara sejagat. 

kepimpinan NGO ini patutnya disalurkan dengan jalinan kerjasama. Bukan berdiri sendiri serta membelakangkan undang2. 

harap maklum


2 comments:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)