Wednesday, June 20, 2012

TUMASEK atau siṃhāpura

Ini kali pertama saya menjejak kaki menyeberangi selat tebrau. Lawatan kerja, membenarkan saya menghirup udara sebuah negara yang digelarkan kota singa.

Secara puratanya, aku kagum dengan kebersihan. Memang bersih. Meskipun di lorong-lorong terpencil. Tetapi 3 warga singapura yang saya sempat dekati, semuanya menceritakan kesusahan hidup mereka mencari sesuap nasi.

watak pertama : penjual makanan 
"awak muda lagi. pergilah masuk kasino tu. orang luar masuk free. kalau uncle, masuk awal-awal lagi dah kena pancung, 100 dolar. kami orang singapore, sini kena cari duit. kalau tak de duit, macam mana nak hidup"

watak kedua : pemandu teksi
"sini susah. saya sudah tua, kena bawa teksi. sini semua kena kerja. kalau malaysia boleh kerja. boleh pergi jalan-jalan. sini mau pegi mana? itu sentosa pun, mahal. saya tak pegi."

watak ketiga : eksekutif pemasaran penyiaran
"saya impikan, saya beli rumah di terengganu. saya tak pernah ke kelantan. awak berdua orang kelantan. kenapa awak suka bandar? saya suka malaysia. orang malaysia semua ada kereta. sini tak. saya harap, saya dapat beli sebuah rumah di malaysia nanti."

mungkin ini bukan suara ramai. tapi saya rasa bersyukur ... dan mahu yang terbaik ...

1 comment:

RAWNA said...

realiti hidup..tapi kenapa orang kita ada yang lebih memandang singapura berbanding negara sendiri?