Saturday, March 10, 2012

KIRA marah juga le...

Aku punya tahap marah semakin meningkat. Asal salah sikit je, dah rasa macam nak marah. Terutama yang tak faham etika memandu di jalan raya. Kira harian jugalah perkataan berbaur carutan keluar dari mulut aku.

Pagi-pagi, merempuh kesesakan lalu lintas sudah menjadi kebiasaan. Tapi ada wujudnya sikap pemandu yang kalau aku sebutkan, rasa macam tak senonoh sangat; yang tak faham bertimbang rasa + berhemah inilah menjadi pemangkin kepada sikap aku.

Tambah pulak, isu kemas kini (upgrade) sistem palang keselamatan apartment murah yang aku sewa ini. Semua termasuk pengawal keselamatan bangsa asing pun dibahankan aku. Tapi tak lah aku mengamuk sambil keluar parang. Aku punya kata-kata; aku rasa dah cukup membuatkan mereka rasa bersalah. Dari mengamuk tak tentu pasal.

Selain itu, isu dengan syarikat telekomunikasi P1wimax pula. Aku buat laporan terus kepada SKMM supaya hal ini tidak berulang. Sekalipun ingin mengaut keuntungan, mengapa tidak memantau pendaftar? Asal ada salinan kad pengenalan dah cukup. Semak la dahulu sebelum mengesahkan pendaftaran. Kan dah dapat betisnya. Aku tak nak berurusan dengan khidmat pelanggan, sebab banyak yang tak faham. Tambah pula, aku terpaksa membuat laporan polis mengenai penyalahgunaan ini. Haaaah. Apapun, mmg semua yang berurusan itu, aku tazkirahkan.

Hal itu dah cukup bagi aku menjadi seorang pemarah. Aku rasa orang lain lagi baran kot. Tapi aku rasa, bila marah ni, SYAITAN ada dekat kita. Bila kita marah ini, kita menjadi kurang waras. Kita tidak berfikir secara bijaksana. Sebab itu, aku lebih suka berfikir dahulu mengenai cara terbaik untuk marah.

No comments: